torsdag 26 december 2019

Dockmössa och sockor

Min systerdotterdotter Vera fick en docka i julklapp av sin mormor, men hon är lite bekymrad över att dockan inte har strumpor och mössa. Självklart fixar jag det! Det blev ett par raggsockor och en mössa av restgarner. Det blev väl inte så tokigt? Mössan kunde ha varit lite högre kanske.



Raggsockorna är gjorda efter mitt mönster på bebis-raggsockor, fast mindre. Jag la upp 24 maskor, gjorde skaftet 4 cm, hälen 1,5 cm och foten 4 cm innan minskningarna, tror jag.



Till mössan la jag upp 70 maskor och stickade resårstickning ett par cm. Sedan stickade jag slätstickning tills arbetet mätte 6 cm (7 cm hade kanske varit bra) innan jag började minska. Jag stickade 3 räta och 2 tillsammans ett varv, sedan 2 räta och 2 tillsammans ett varv, sen 1 rät och 2 tillsammans ett varv och sedan 2 tillsammans ett varv. Sedan sydde jag ihop mössan och broderade dit en liten stjärna för att matcha sockorna.



Dockan som fick pröva dem såg nöjd ut, hoppas att Vera och hennes docka också blir nöjda!

Inga kommentarer: